سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گروه موسیقی نوای آئین

آموزش ساز دف بصورت حضوری و غیرحضوری در کرج

 

آموزش ساز دف بصورت حضوری و غیرحضوری در کرج: استاد میلاد داول عضو مدرسین بین الملل سازهای کوبه ای نظیر دف، بندیر، تنبک ، جیمبی ، اودو در تهران و کرج میباشد. برای مشاهده تکنیک نوازندگی استاد میتوانید پیج اینستاگرام وی را دنبال کنید  . ( milad.daval.official ). استاد داول کلاس های خود را برای شهرستان های اطراف به صورت آنلاین و مجازی برگزار میکند. برای اطلاع از چگونگی برگزاری کلاس ها با شماره 09199327901 و 09910299717 تماس حاصل نمایید.

آموزش دف

آموزش ساز دف بصورت حضوری و غیرحضوری در کرج

دف از ساز های کوبه ای است که در ساخت آن از چوب، پوست و فلز استفاده میشود. کمانه یا بدنه ی این ساز دایره ای شکل و قطر دهانه ی آن حدود 60 سانتی متر است. در طول جدار داخلی کمانه، در فواصل معین، حلقه های فلزی نصب شده اند و بر یک طرف دهانه پوست کشیده شده است.

این ساز را هنگام نواختن به طور عمودی، کمی مایل به سمت چپ بدن با دو دست میگیرند و با انگشت های هر دو دست به سطح پوست ضربه میزنند. دف علاوه بر استفاده در آیین های خاص عرفانی، امروزه در همراهی با ساز های دیگر و گروه نوازی نیز بسیار به کار میرود.بیشتر وزن دف بر روی دست چپ قرار میگیرد و با فشردن انگشت شست دست راست بر روی کمانه سنگینی ساز را متعادل می سازند.

کمانه

طوقه ی چوپی دور دف را کمانه میگویند و ضخامت آن از طرف دهانه ی پوست دار حدود 2 تا 3 میلی متر و از طرف دهانه ی باز حدود یک و نیم سانتی متر، و عرض آن حدود 6 سانتی متر است.

دف

کمانه به دو صورت ساخته میشود:

1) کمانه ی (یک کمه) از چوبی به ضخامت یک و نیم سانتی متر تهیه میشود. دو سر چوب را طوری به یکدیگر متصل می کنند که به شکل دایره در می آید و از نظر وزن نسبت به انواع دیگر سبک تر است.

2) کمانه ی (دو کمه) از دو چوب به ضخامت حدود نیم و عرض 6 سانتی متر که بر روی یکدیگر پرس شده اند ساخته می شود. این نوع کمانه از نظر وزن سنگین تر از انواع دیگر و درمقابل فشار کشش پوست مقاوم تر است  و تاب بر نمیدارد.

شستی

روی کمانه از طرف دهانه ی باز، فرورفتگی کوچکی ایجاد می کنند که محل استقرار از انگشت شست دست چپ است و در ثابت نگه داشتن ساز دف بر روی دست موثر است.

 


+ نوشته شده در  یکشنبه 99/1/10ساعت  3:54 عصر  توسط mahsa moadeli  نظرات ( )